Hestesko og wallpaper vs. skjermoppløsning

[vc_row][vc_column width=»2/3″][vc_column_text]En hestesko består av tre annonser som omgir nettstedet i topp og på sidene. Et wallpaper bruker hele bakgrunnen på nettstedet + en banner i toppen.

Bredden på en hestesko er som regel 1370 pixler, og består av en toppbanner og to sidebannere. (VG og finn har formatet 180 + 1010 + 180).

I Norge vil de fleste se annonsene på en skjermoppløsning på 1366 pixler bredde og 768 pixler høyde. Dette tilsvarer en 18 tommer skjerm, eller en 15.6 tommer laptop. Dette betyr at mange ikke vil se hele bredden av et wallpaper, samt noen pixler på hver side av en hesteskoformat.

Her er hva du bør tenke på når man utformer et hestesko eller wallpaper:

Verktøylinje i nettleser

I de fleste browsere er det en verktøylinje i toppen, som inneholder URL/søkefelt og plass til faner. Mange legger også til bokmerker på verktøylinjene, noe som gjør at den bruker opp mot 110 pixler av høyden på skjermen. For en oppløsning på 1366×700, vil dette si at 35-45 pixler av høyden på en side-banner ikke vil vises.

Tekst og informasjon i sidebannere

For de som har mindre skjermoppløsning enn bredde på 1366 pixler, eller ved Wallpaper som er 1920 pixler, – er det viktig å tilpasse teksten på sidebannerne slik at den blir synlig for flest mulig.

Viktig informasjon i sidebannere bør ikke overstige 160 pixler i bredde.

Toppbanner bør ikke bære budskapet alene

Tenk på din egen brukeradferd: når du går inn på et forsiden på nettsted, skroller man ofte raskt etter at siden er lastet. Dette gjelder kanskje spesielt på finn.no og VG, man skummer seg igjennom siden. Det er derfor viktig at sidebannerene viser hovedbudskap og CTA, og ikke er bare en del av hva som står i annonsen på toppen av siden. Dette gjelder spesielt på nettsider som har «sticky» skyskraper på sidene, der blir budskapet stående, mens topp-banner ikke vises etter skroll.[/vc_column_text][cq_vc_beforeafter beforeimage=»20848″ afterimage=»20849″ autoslide=»0″ handlestyle=»darkgray»][/vc_column][vc_column width=»1/3″][cq_vc_fluidbox thumbwidth=»500″ fluidimage=»20832″]Hestskoen ble første gang introdusert i Norge på nettstedet Side2.no. Annonseformatet ble utviklet av designer Lise Strandlien og prosjektleder Pål Nisja-Wilhelmsen i 2005, etter inspirasjon fra amerikanske nettsteder. Les mer om historien til Nettavisen og Side2 her.[/cq_vc_fluidbox][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=»1/2″][vc_single_image image=»20828″ img_size=»large» add_caption=»yes»][/vc_column][vc_column width=»1/2″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

SkjermoppløsningAntall brukereSideformatType skjerm
1366x76816:94'' Notebook / 15.6'' Laptop / 18.5'' monitor
1920x108016:921.5'' monitor / 23'' monitor / 1080p TV
1920x12008:524'' monitor
1680x10508:522'' monitor
1600x90016:920'' monitor
1280x10245:419'' monitor
1280x8008:514'' Notebook
1024x7684:315'' monitor
1440x9008:519'' monitor
1280x10245:419'' monitor
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]