4 grunner til å slutte å lage Flash-annonser

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Å lage annonser utviklet i Flash, eksportert som .swf er ikke anbefalt. I nyeste versjon av programvaren er det heller ikke mulig å eksportere som SWF. Mange synes nok dette er leit, ettersom det er både enkelt å lage animasjoner og holde kilobyte-størrelsen nede når man lager flash-baserte bannere. Her er grunnene til at vi må gå over til HTML-baserte nettannonser.

disable-annoying-autoplay-media-chrome-firefox-safari-and-internet-explorer.w6541. Safari blokkerer Flash som default

Apples nettleser, Safari, som er standard nettleser på alle Mac, blokkerer Flash plugin. Brukeren av nettleseren må velge selv å skru på annonsen din om den skal vises. Nettleseren Firefox sørger for at eldre versjoner av Flahs-plugin ikke kjøres uten at brukeren klikker ok. Grunnen til at dette gjøres, er fordi eldre Flash-plugin kan ha sikkerhetshull, og brukere som er trege til å installere sikkerhetsoppdateringene gjør det enkelt for IT-kriminelle å bryte seg inn.

Dette betyr at annonsene du har utviklet i flash ikke vil vises på de kjøpte plasseringene. Det er også vanlig at fallback-annonsene ikke vises, fordi nettleseren venter på beskjed fra brukeren om han/hun skal spille av flash-innholdet eller ikke.

2. Flash fungerer ikke på mobile plattformer

Apple har valgt å blokkere alt flash-innhold som standard på iPhone og iPad og har gjort dette siden 2007. I 2012 bestemte Google at Flash heller ikke skal støttes på Android.

3. De største mediene ønsker ikke Flash-baserte annonser

Finn.no har jobbet med å få til en standard for HTML-annonser lenge, og er nå på god vei med å etablere nye HTML-baserte annonsestandarder. Finn.no, VG og Inma har kjørt kurs, og laget en åpen kildekode for HTML5-baserte annonser, og har et ønske om å få flest mulig til å produsere HTML-annonser istedet for Flash så snart som mulig. De har også utviklet en validator, Gardr, som gjør det enkelt for annonsører og produsenter å sjekke om annonsene de lager er innenfor spesifikasjonene. IAB (Internet Advertising Beaureu) har også utviklet et sett mobilvennlige varianter av rich media annonser.

4. Fremtiden er ikke i Flash

Microsoft har annonsert at neste versjon av Internet Explorer Metro, heller ikke vil støtte Flash-innhold. Dette betyr at det haster med å få en god standard for HTML-baserte annonser.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]